- مقدمه فنی بر پلتفرم و الزامات نگهداری MVM X22 Pro
- چرا سیال حیاتی را انتخاب کنید؟
- مشخصات کلی پیشرانه توربوشارژ SQRE3T10
- الزامات نگهداری بر اساس شرایط رانندگی ایران
خودروی MVM X22 پرو که در رده کراساوورهای شهری مدرن قرار میگیرد، از یک پلتفرم پیشرانه با مهندسی پیشرفته و پیشرفته بر راندمان بالا بهره میبرد. قلب تپنده این خودرو، یک موتور بنزینی سهسیلندر خطی توربوشارژ است. این نوع موتورها تحت عنوان «کاهش اندازه» یا Downsizing هستند که تولید میکنند، در عین قدرت و گشتاور بالا در حجم کم، نیاز به دقت در انتخاب و نگهداری سیالات مصرفی دارند. در حقیقت، عملکرد و طول عمر قطعات حیاتی این خودرو به طور مستقیم به کیفیت و مشخصات فنی روانکارها، مایعات خنک کننده و سیالات هیدرولیکی آن وابسته است. عدم تطابق سیال مصرفی با استانداردهای تعیینشده توسط سازنده میتواند باعث افزایش فرسایش، کاهش سوخت و در نهایت، خرابیهای پرهزینه در سیستمهای حساس شود.
مقدمه فنی بر پلتفرم و الزامات نگهداری MVM X22 Pro
چرا سیال حیاتی را انتخاب کنید؟
در یک خودروی مدرن مانند MVM X22 Pro، سیالات مصرفی، صرفاً واسطههایی برای کاهش اصطکاک استفاده میکنند، بلکه به قطعات مهندسی دقیق عمل میکنند که باید قادر به تحمل تنشهای حرارتی و مکانیکی خاص باشند. پیشرانه این خودرو از نوع تزریق بنزین و توربوشارژر (TGDI/TCI) نسبت به موتورهای طبیعی طبیعی، با دمای مستقیم کاری و فشارهای داخلی به مراتب بالاتری عمل می کند.
نقش سیالات در این سیستمها چهارگانه است: روانکاری، خنککاری، پاکسازی (با معلقسازیها و دودهها) و آببندی. اما در سیستمهای انتقال قدرت پیچیده مانند گیربکسهای مختلف پیوسته (CVT)، وظیفه سیال حتی فراتر میرود؛ سیال گیربکس (CVTF) باید وظیفه انتقال از طریق کشش فلز به فلز و همچنین عملکرد هیدرولیکی برای تنظیم دقیق پولیها را انجام دهد.
مهندسی در مورد Downsizing و سیالات: فناوری کاهش حجم موتور به همراه توربوشارژر، باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت میشود، اما افزایش فشار و افزایش را در پی دارد. این شرایط محیطی سخت، به طور چشمگیری فرآیندهای شیمیایی مخرب مانند اکسیداسیون و شکست حرارتی سیالات را تسریع میکند. این امر لزوم استفاده از سیالات تمام سنتتیک (Full Synthetic) با پایداری شیمیایی فوقالعاده را توجیه میکند. نادیده گرفتن استانداردهای سطح کیفی، بهویژه در روغن موتور و سیال گیربکس CVT، میتواند باعث خرابیهای زودرس شود که تعمیر آنها دهها برابر قیمت سیال مناسب است.1
مشخصات کلی پیشرانه توربوشارژ SQRE3T10
MVM X22 Pro از پیشرانه سهسیلندر خطی ۱.۰ لیتری توربوشارژ با کد SQRE3T10 استفاده میکند. این موتور دارای سرسیلندر DOHC (میل بادامک دوگانه بالاسری)، ۱۲ سوپاپ و سیستم زمانبندی سوپاپ (VVT) در بخش ورودی است.2
- حجم دقیق جابجایی: ۰.۹۹۸ لیتر.
- نسبت تراکم: ۱۰:۱.2
- گشتاور: ۱۵۰ نیوتن متر در بازه دور پایین ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه.2
- استاندارد آلایندگی: طراحی شده برای مطابقت با استانداردهای سختگیرانهای چون EU6c.2
موتور روغن موتور: کارتل روغن در این پیشرانه، شامل فیلتر، مشخص است ۳.۵ تا ۳.۸ لیتر (معادل تقریبی ۱.۰۲ گالن آمریکایی) است.3
عملکرد در مقابل فنی: دستیابی به گشتاور 150 نیوتن متر از یک موتور 1.0 لیتری بسیار چشمگیر است، اما این سطح عملکرد بالا با یک خطر فنی جدید همراه است: پدیده احتراق پیش از موعد در دور پایین (LSPI). از آنجایی که این پیشرانه از توربوشارژر و فناوری تزریق مستقیم بنزین میکند، نیاز به سیالاتی دارد که بالاترین استانداردهای کیفی ضد-LSPI را داشته باشد. علاوه بر این، تزریق سوخت مستقیم (GDI) میتواند باعث «رقیق شدن روغن (رقیق شدن سوخت) شود، که نیاز به روغن پایه تمام سنتتیک و افزودنیهای پایدار برای حفظ ویسکوزیته و محافظت از یاتاقانهای توربو در بالا دارد.
الزامات نگهداری بر اساس شرایط رانندگی ایران
فواصل سرویس اعلام شده توسط سازندگان معمولاً برای شرایط «رانندگی ایدهآل» تعیین میشود. با این حال، در محیطهایی با ویژگیهای جغرافیایی و ترافیکی سخت، اکثر شهرهای بزرگ ایران (شامل ترافیک سنگین، محیط در تابستان و کیفیت سوخت)، شرایط رانندگی باید "سخت" (Severe Driving Conditions) تلقی شود.
ترافیکهای طولانی به این معناست که موتور و گیربکس ساعتهای کارکرد زیادی را در حالت درجا یا سرعت پایین تجربه میکنند. در این حالت، کاری سیال افزایش یافته و مصرف (مانند کربن یا ذرات فلزی) به سرعت در سیال انباشته میشود. این پروسه مستقیماً برای پایداری برشی و باعث ایجاد سیال در آن میشود.4
بهینهسازی استراتژی نگهداری: در شرایط سخت، کیفیت اصلی باید از کیلومتر طی شده و زمان کارکرد موتور باشد. نگهداری پیشگیرانه در این خودروها کاهش فواصل زمانی تعویض سیالات است. به عنوان مثال، در مورد روغن گیربکس CVT توصیههای فنی برای شرایط احتمالی، کاهش فاصله را در حدود 4800 کیلومتر یا حتی کمتر میرساند.5بنابراین، یک استراتژی نگهداری محافظهکارانه و پیشگیرانه (به ویژه با کاهش ۵۰ درصدی فواصل تعویض) برای تضمین طول عمر سیستمهای پیچیده این خودرو توصیه میشود.
- درجه ویسکوزیته استاندارد برای موتور توربو
- لزوم از جدیدترین سطح کیفی API و ILSAC (تمرکز تخصصی: مقابله با استفاده از پدیده LSPI)
- تجهیزات فنی و فواصل بهینه تعویض روغن موتور
درجه ویسکوزیته استاندارد برای موتور توربو
انتخاب ویسکوزیته (گرانروی) مناسب برای روغن موتور توربوشارژ SQRE3T10 بر اساس دماهای محیطی کارکرد و الزامات مهندسی داخلی موتور باشد. برای این پیشرانه، ویسکوزیته توصیه شده از سوی کارخانه یا منابع فنی معتبر، SAE 5W-30 یا 5W-20 (از همه نوع سنتتیک) است.3
تحلیل مشخصات ویسکوزیته:
- ویسکوزیته در پایین (W): گرید ۵W نشان میدهد که روغن در شرایط سرد است، حتی در دماهای بسیار پایین (تا ۳۰- درجه سانتیگراد)، به اندازه کافی روان است تا به سرعت تمام اجزای حیاتی موتور، از جمله یاتاقانهای توربوشارژر، پمپ شود. سرعت پمپاژ در دماهای سرد، محافظت از موتور در لحظه استارت را تضمین میکند. در این موتورها، ویسکوزیته جنبشی در حدود ۴۰ درجه سانتیگراد ۷۸ تا ۷۹ mm²/s است.6
- ویسکوزیته در کار (30 یا 20): این بخش ویسکوزیته در دمای 100 درجه سانتیگراد را مشخص می کند (حدود 13.5 تا 13.8 mm²/s برای 5W-30).6
مهم HTHS: مهمترین علامت برای موتورهای توربوشارژ، ویسکوزیته در دمای بالا و نرخ برش بالا (High-Temperature High-Shear, HTHS) است. HTHS روغن روغن در حفظ ضخامت لایه فیلم در یاتاقانها و پیستونهای تحت فشار شدید و دمای 15 درجه سانتیگراد را نشان میدهد.6برای این موتور، HTHS بین ۳.۷ تا ۳.۹ mPa*s گزارش شده است.6این مقدار بالا نشاندهنده نیاز به محافظت در برابر برش حرارتی و حفظ فشار روغن است.
تطبیق در انتخاب ویزیته: مهندسان سازنده همیشه در جستجوند تا بین راندمان سوخت (که روغنهای سبکتر مانند 5W-20 آن را بهبود میبخشد) و حفاظت از قطعات تحت بار (که نیاز به HTHS بالاتر است) مقاومت کنند. با توجه به شرایط آب و هوای گرم و نوع رانندگی در برخی مناطق، استفاده از روغنهای 5W-30 تمام سنتتیک با بررسیهای بالای API (که دارای HTHS بالای 3.5 هستند)، مطمئن شوید که برای محافظت از توربوشارژر و قطعات داخلی موتورهای قابل تغییر میباشند.
لزوم از جدیدترین سطح کیفی API و ILSAC (تمرکز تخصصی: مقابله با استفاده از پدیده LSPI)
به دلیل ماهیت فنی پیشرانه SQRE3T10 (توربوشارژ و تزریق مستقیم بنزین)، سطح کیفیت روغن (بر اساس استاندارد API) اهمیتی بیشتر نسبت به گرانروی صرف دارد. موتورهای TGDI به شدت در معرض پدیده LSPI (Low Speed Pre-Ignition) قرار دارند.
استانداردهای الزامی برای محافظت از موتور:
این موتور نیازمند روغنی است که باید در برابر LSPI را رعایت کند. حداقل استاندارد کیفی مورد نیاز، API SN Plus و در حالت ایدهآل و مطابق با آخرین پیشرفتهای مهندسی، API SP است.7
تشریح فنی پدیده LSPI:
LSPI یک رویداد احتراق غیرطبیعی است که در موتور پایین (معمولاً زیر 300 دقیقه در دور دقیقه) قرار دارد و موتور بالاهنگام شتابگیری را میدهد. در این پدیده، مخلوط سوخت و هوا قبل از جرقه زدن شمع، توسط ذرات داغ موجود در محفظه احتراق (اغلب قطرات روغن یا رسوبات کربنی) مشتعل میشود.7این احتراق زودرس، فشاری بیش از حد طراحی شده در سیلندرها ایجاد میکند که میتواند منجر به آسیب جدی و حتی آسیب فاجعهبار پیستونها، حلقههای پیستون، و شاتونها شود.7
عامل شیمیایی روغن در LSPI: تحقیقات نشان میدهد که برخی از مواد افزودنی شوینده (به ویژه ترکیبات کلسیمی) در روغنهای با استانداردهای قدیمیتر (مانند API SN) میتوانند به عنوان کاتالیزر برای کاربردی LSPI عمل کنند.9
راهکار API SP: استاندارد API SP که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد (پس از SN Plus)، به طور خاص برای مقابله با LSPI در موتورهای TGDI فرموله شده است. این روغنها با تغییر ترکیب شیمیایی افزودنیها (کاهشهای کلسیمی فعال و استفاده از آن با استفاده از روشهای مخصوص منیزیم) به طور مستقیم این پدیده مخرب را کنترل میکنند. علاوه بر محافظت LS، استاندارد API SPPI محافظت در برابر فرسایش زنجیر تایم (که در موتورهای کوچک و پرفشار رایج است) فراهم میآورد.8
سطح حیاتی انتخاب شده: در صورتی که روغن مورد استفاده بدون خطریه SN Plus یا API SP باشد، خطر آسیب شدید به پیشرانه توربوشارژ MVM X22 پرو وجود دارد. این عامل فنی، حیاتی و غیرقابل چشم پوشی است و صرفاً توجه به گرانروی کافی نیست.
تجهیزات فنی و فواصل بهینه تعویض روغن موتور
ظرفیت کارتل روغن SQRE3T10، مصرفی که قبلاً ذکر شده بود، 3.5 تا 3.8 لیتر (شامل فیلتر) است.3استفاده از حجم دقیق توصیه شده توسط سازنده برای حفظ فشار مناسب روغن و خنککاری توربوشارژر الزامی است.
فواصل تعویض توصیه شده (با فیلتر):
- شرایط رانندگی ایده آل (بزرگراهی مستمر): ۱۰۰۰۰ کیلومتر.
- شرایط رانندگی سخت (ترافیک شهری، دمای بالا): بیش از ۸،۰۰۰ کیلومتر یا ۶ ماه (هرکدام زودتر فرا می رسد).
مدیریت حرارتی توربوشارژر: روغن موتور در موتورهای توربوشارژ وظیفه حیاتی خنکسازی محفظه توربو را بر درمان دارد. توربو به دلیل کارکرد در تجمع بالا، به شدت مستعد کربنات است که از سوختن و تجزیه و تحلیل حرارتی روغنهای فرسوده ناشی میشود. تأخیر در تعویض روغن باعث تجمع این رسوبات در بلبرینگ های توربو و در نهایت خرابی آن می شود. کاهش فاصله به ۸۰۰۰ کیلومتر (یا حتی ۵۰۰۰ کیلومتر در ترافیکهای بسیار شدید)
- تفاوتهای فنی روغن CVT با AT (خودکار معمولی) و دقت در انتخاب
- الزامات استاندارد کیفی: Chery WCF-1
- ظرفیت و فواصل حیاتی جایگزین روغن گیربکس CVT
گیربکس CVT، جزء اصلی سیستم انتقال قدرت MVM X22 پرو است. این نوع گیربکسها (برخلاف گیربکسهای خودکار سیارههای) با استفاده از تسمه یا زنجیر فلزی که بین دو پولی حرکت میکند، نسبت میشوند را به طور پیوسته تغییر میدهند.
تفاوتهای فنی روغن CVT با AT (خودکار معمولی) و دقت در انتخاب
عملکرد CVT کاملاً به نیروی کشش و اصطکاک دقیق بین تسمه فلزی و سطح پولیها وابسته است. بنابراین، سیال گیربکس CVT (CVTF) باید دارای ویژگی های اصطکاکی بسیار منحصر به فرد باشد:
- انتقال گشتاور (High Friction): باید اصطکاک کافی در ناحیه تماس فلز به فلز ایجاد کند تا از لغزش تسمه و در نتیجه سایش جلوگیری شود.
- روانکاری (روغنکاری): باید روانکاری مناسب برای یتاقانها و اجزای مکانیکی را ارائه کند.
استفاده از روغنهای ATF معمولی یا CVTFهای غیرمطابق با استاندارد سازنده، به خواص اصطکاکی لازم را بر هم میزند. این ناتوان میتواند منجر به پدیده "لرزش" (Shudder) در هنگام شتابگیری، کاهش میزان تحمل گشتاور و در نهایت بیش از حد از حد تسمه فلزی و تخریب کامل گیربکس شود.4
معضل اصطکاک (The Friction Dilemma): سیالات CVTF از نظر تریبولوژی (علم اصطکاک و روانکاری) پیچیدهترین سیالات خودرو هستند. افزودنیهای اصلاحکننده اصطکاک در آنها به گونهای تنظیم میشوند که دقیقاً با جنس فلزات تسمه و پولیهای مورد استفاده سازنده (OEM) کار میکنند. یک روغن نامناسب میتواند توان گشتاور را کاهش دهد و باعث افزایش چشمگیر عملیاتی شود.
الزامات استاندارد کیفی: Chery WCF-1
برای گیربکس مورد استفاده در MVM X22 پرو، استاندارد اختصاصی سازنده (OEM) باید رعایت شود. استاندارد اصلی مورد نیاز، Chery WCF-1 است.10هنگام خرید و انتخاب سیال (به نوع خاصی از مولتی-ویسکوزین که برای چند استاندارد متفاوت طراحی شده است)، باید این استاندارد به وضوح محصول ذکر شده باشد.
ویژگی های حیاتی CVTF:
- پایداری برشی عالی: نیروهای برش در پولیهای CVT بسیار شدید هستند. سیال نامناسب یا با کیفیت پایین، به سرعت گرانروی خود را از دست می دهد و می تواند فیلم روانکار را از دست می دهد.
- مقاومت در برابر درجه حرارت: گیربکسهای CVT به دلیل تماس مداوم فلزات و تولید حرارت بالا، مستعد اکسیداسیون سیال هستند. سیالات با پایداری اکسیداسیون عالی، عمر طولانیتری خواهند داشت.10
استاندارد Chery WCF-1 تضمین میکند که سیال، ویژگیهای لغزش کنترلشده (Controlled Slip Characteristics) است که برای عملکرد و حفظ سلامت مکانیسم تسمه/پولی حیاتی است، میآورد.
ظرفیت و فواصل حیاتی جایگزین روغن گیربکس CVT
جامع کلی گیربکس CVT معمولاً زیاد است (حدود تا 8 لیتر)، اما در روشهای رایج جایگزین روغن (بدون فلش کامل)، تنها بخشی از سیال (حدود 4 تا 5 لیتر) از طریق پیچ خارجی میشود.
توصیه فواصل:
در حالی که برخی سازندگان (مانند نیسان برای گرفتن CVT مشابه) امکان دارد فواصل طولانی تا 96،000 کیلومتر (6000 مایل) را پیشنهاد کنند، تکنسینهای متخصصان هشدار میدهند که در شرایط سخت (مانند ترافیک، بار زیاد و محیط بالا)، این فواصل باید به طور جدی کوتاهتر شوند.4
- توصیه عملیاتی برای MVM X22 Pro: تعویض سیال گیربکس CVT باید در فواصل 40,000 تا 6,000 کیلومتر انجام شود. در صورت مکرر در ترافیک سنگین یا رانندگی تهاجمی، نزدیک به مرز 40,000 کیلومتر توصیه میشود.
فیلترهای مهم گیربکس: گیربکس های CVT دارای فیلترهای مغناطیسی (برای جذب ذرات درشت فلزی) و فیلترهای کارتریجی/کاغذی (برای جذب ذرات ریز) هستند. تعویض فیلترهای داخلی (در صورت دسترسی آسان)، به ویژه در سرویسهای اولیه، برای حذف ذرات که در مراحل آببندی اولیه گیربکس تولید میشوند، حیاتی است.11
اشتباه "روغن مادامالعمر": مفهوم "روغن مادامالعمر" (Lifetime Fluid) در مورد گیربکسهای CVT، یک فرض مهندسی است که در شرایط رانندگی ایدهآل صادق است، اما در شرایط واقعی و سخت، معتبر نیست.12وضعیت سیال گیربکس مستقیماً طول عمر آن را تعیین میکند. سیالی که تیره شده، بوی سوختگی میدهد یا حاوی ذرات فلزی قابل مشاهده است، نشاندهنده شکست حرارتی وایش قریبالوقوع است.4تعویض به موقع سیال CVT، مقرون به صرفهترین بیمه برای گرانترین بخش خودرو (سیستم انتقال قدرت) است.
الزامات فنی سیال ترمز (Brake Fluid)
سیال ترمز وظیفه حیاتی انتقال نیروی هیدرولیکی پدال به کالیپرهای ترمز را بر سر راه دارد و باید در برابر ارتفاع مقاومت تا از تبیر و پدیده قفل بخار (Vapor Lock) جلوگیری شود. سیستم ترمز MVM X22 Pro (که به سیستمهای پیشرفته ABS و EBD است) به سیالی با استاندارد DOT 4 (یا DOT 5.1 با پایه غیر سیلیکونی) نیاز دارد.13
شرکت های فنی کلیدی DOT 4:
- نقطه جوش خشک (Dry Boiling Point): حداقل ۲۳۰ درجه سانتیگراد (برای سیال نو).
- نقطه جوش تر (Wet Boiling Point): حداقل 155 درجه سانتیگراد (برای سیالی که جذب کرده است).
جذب جذب و تعویض زمانی:
سیالات ترمز DOT 4 بر پایه گلیکول اتر هستند و ماهیت جاذبالرطوبه دارند (Hygroscopic). با گذشت زمان، این سیال محیط محیط را از طریق شلنگها و منافذ ریز سیستم جذب میکند. هر چه کم کرده باشد، با افزایش میزان خودرو، نقطه جوش آن به سرعت مییابد. در شرایط ترمزگیری شدید که حرارت بالا تولید میشود، کاهش نقطه جوش میتواند باعث تبخیر سیال در خطوط ترمز شود و به پدیده Vapor Lock (تشکیل حباب بخار) تبدیل شود که به معنی دست زدن کامل نیروی ترمز است.
پروتکل جایگزین بر زمان: تعویض سیال ترمز یک پروتکل طی بر زمان است و نه کیلومتر می شود. توصیه فنی اکید بر این است که سیال ترمز DOT 4 هر 2 سال یکبار تعویض شود. اندازهگیری میزان توسط دستگاههای تخصصی (Brake Fluid Tester) میتوان به تعیین دقیق زمان تعویض کمک کند.15
مشخصات فنی مایع خنک کننده (ضد جوش/ضد جوش)
خنککننده (کولنت) در موتورهای توربوشارژ نقشی فراتر از خنکسازی عمومی ایفا میکند و مدیریت دقیق موتور را میکند. حفظ است بهینه برای جلوگیری از سایش در قطعات فشرده و آب از تشکیل رسوب در توربوشارژر حیاتی.
ترکیب شیمیایی و استاندارد:
مایع خنککننده باید بر پایه اتیلن گلیکول با کیفیت بالا و کم سیلیکات (Low Silicate Ethylene Glycol) باشد.3و به صورت مخلوط ۵۰/۵۰ با آب نرم (آب مقطر یا دیونیزه) استفاده شود.3
تکنولوژی افزودنی (OAT/HOAT):
در موتورهای مدرن با قطعات قطعات، تکنولوژی افزودنی اسیدهای آلی (Organic Acid Technology - OAT) یا فرمول هیبریدی آن (Hybrid Organic Acid Technology - HOAT) ارجحیت دارد. فرمولاسیونهایی مانند HOAT/G40 یا G12++ با قطعات دستگاههای موتورهای Chery سازگار بوده و محافظت از طول عمر طولانیمدت (Long-Life) را میسازند.16
مکانیسم حفاظت از سیستم حفاظتی: دارای ضدیخهای قدیمی (IAT) است که لایههای محافظتی سیلیکاتی ایجاد میکنند، سیالات OAT/HOAT حفاظت ضد خوردگی را در سطوح مولکولی ارائه میدهند و با پلاستیکها و ساختارهای سازگاری بیشتری دارند. استفاده از ضدیخ نامناسب میتواند باعث شکستگی حفرههای (Pitting Corrosion) و آسیب به پمپ آب یا ترکیدن رادیاتور شود.
- ظرفیت کل سیستم: سیستم خنککاری MVM X22 تقریباً ۸.۰ تا ۸.۵ لیتر است.
- فواصل تعویض: با فرض استفاده از مایع خنککننده با استاندارد OAT/HOAT، هر 3 تا 5 سال توصیه میشود .
سیستم فرمان برقی (EPS): عدم نیاز به روغن هیدرولیک
MVM X22 پرو از سیستم فرمان برقی (Electric Power Steering - EPS) یا (EPAS) استفاده میکند.17در این، نیروی کمکی توسط یک موتور موتور میشود که به ریل یا ستون فرمان متصل است. این فناوری کاملاً از پمپ هیدرولیک، شلنگهای فشار قوی و سیال هیدرولیک سنتی بینیاز است.18
تغییر مهندسی: در سیستمهای EPS، وظیفه روانکاری که در گذشته بر روی روغن هیدرولیک بود، اکنون به روانکاری داخلی قطعات مکانیکی (مانند دنده حلزونی و راک) توسط گریسهای تخصصی منتقل شده است.18از این رو، خودروی X22 پرو نیازی به "روغن هیدرولیک فرمان" ندارد.
مشخصات گریس های مورد نیاز برای قطعات مکانیکی و EPS
گریسها در خودروهای مدرن برای روانکاری بلندمدت قطعات طراحی شدهاند که نیاز به سرویس مکر ندارند اما تحت فشار بالا کار میکنند.
گریس عمومی (مفاصل و بلبرینگ ها):
برای روانکاری مفاصل متحرک، سیبک ها، و بلبرینگ های چرخ (در صورت نیاز به سرویس)، استفاده از گریس هایی با استاندارد NLGI Grade 2 توصیه می شود.18
- مشخصات فنی: این گریسها باید بر پایه لیتیوم کامپلکس یا سنتتیک (مانند PAO) باشند و حتماً دارای افزودنیهای EP (Extreme Pressure) باشند. افزودنی های EP مقاومت گریس را در برابر بارهای شوک و فشار بسیار بالا که در سیستم تعلیق و چرخش ایجاد می شود، تضمین می شود.
گریس تخصصی فرمان برقی (EPS):
دنده حلزونی و ریل داخلی سیستم فرمان برقی (EPS) به گریسهای سنتتیک ویژه با قوام NLGI 2 دارند. این گریسها باید عملکرد بی صدا (NVH Reduction) را حفظ کرده و در محدوده دمایی (اغلب از ۵۰- تا ۱۲۵+ درجه سانتیگراد) پایداری خود را حفظ کنند.18
نکته نگهداری: این گریسکاری به عنوان «روانالعمر» معرفی میشود. پارگی این درپوشها باعث نفوذ آب، جابجایی و شسته شدن گریس میشود که میتواند به سایش سریع جعبه و فرمان سختی تبدیل شود.17گریسهای NLGI 2 EP با پایه لیتیوم کامپلکس، مقاومت بسیار خوبی در برابر با آب و فشار بالا دارند.
- استراتژی توسعه پیشگیرانه بر اساس کیلومتر و زمان
- جمعبندی تخصصی و پایبندی به استانداردهای فنی
- چکیده الزامات کلیدی برای حفظ عملکرد و طول عمر
- چرا سیال را با مشخصات دقیق از قیمت انتخاب کنید؟
استراتژی توسعه پیشگیرانه بر اساس کیلومتر و زمان
پایبندی به یک برنامه نگهداری پیشگیرانه، نه تنها باعث حفظ عملکرد و گارانتی خودرو می شود، بلکه با جلوگیری از خرابی های بزرگ در قطعات کلیدی مانند توربوشارژر و گیربکس، هزینه های مالکیت درازمدت را به میزان قابل توجه کاهش می دهد. در خودروهای با فناوری پیچیده مانند MVM X22 Pro، حتی یک تعویض سیال دیرهنگام میتوان عملکرد نامطلوبی بر عملکرد بلندمدت داشته باشد.
جدول زیر خلاصهای از الزامات فنی سیالات اصلی MVM X22 Pro را بر اساس تحلیلهای تخصصی و استانداردهای بینالمللی ارائه میدهد:
Table 1: مشخصات فنی و الزامات تعویض سیالات اصلی MVM X22 Pro
| ... (عکس) | استاندارد کیفی الزامی | ویسکوزیته / مشخصات شیمیایی | ظرفیت (تخمین فنی به لیتر) | فاصلهی بهینه تعویض (شرایط سخت) |
| روغن موتور | API SP (حداقل SN Plus) و ILSAC GF-6A | SAE 5W-30 یا 5W-20 (تمام سنتتیک)، محافظت کامل LSPI، HTHS$\ge$۳.۵ میلیپاسکال ثانیه7 | ۳.۵ تا ۳.۸ لیتر (با فیلتر)3 | ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلومتر یا ۶ ماه |
| روغن گیربکس CVT | چری WCF-1 (مشخصات OEM) | سیال تخصصی CVT، پایداری برشی و اکسیداسیون عالی، سازگار با فلزات گیربکس10 | ۴٫۰ تا ۵٫۰ لیتر (تخلیه جزئی) | 40000 تا 6000 کیلومتر یا 3 سال |
| مایع ترش | آتیلن گلیکول کم سیلیکات | OAT یا HOAT (مانند G12++/G40)، مخلوط ۵۰/۵۰ با آب نرم16 | 8.0 تا 8.5 لیتر (کل سیستم) | هر ۳ تا ۵ سال |
| روغن ترمز | DOT 4 (استاندارد FMVSS 116) | سیال بر گلیکول اتر، نقطه جوش تر کمتر ۱۵۵°C13 | 0.5 تا 1.0 لیتر (مورد نیاز برای تعویض) | هر ۲ سال (الزام زمانی) |
| گریس عمومی/EPS | روانکاری قطعات مکانیکی | NLGI Grade 2 (Extreme Pressure / EP)، پایه لیتیوم یا سنتتیک18 | - | بازرسی دورههای درپوشها، تعویض در آسیبدیدگی |
جمعبندی تخصصی و پایبندی به استانداردهای فنی
چکیده الزامات کلیدی برای حفظ عملکرد و طول عمر
فنی سیالات MVM X22 پرو نشان می دهد که الزامات نگهداری این خودرو، فراتر از الزامات خودروهای سنتی است و بر اساس فناوری پیشرفته موتور توربوشارژ و گیربکس CVT شکل گرفته است.
- موتور روغن (API SP): مهمترین کیفیت، نه تنها ویسکوزیته، بلکه سطح کیفی است. محافظت کامل در برابر LSPI با انتخاب روغن دارای ارزش ارزیابی API SP/SN Plus، برای جلوگیری از خرابیهای انرژی در موتورهای تزریق مستقیم نیاز است. پایداری حرارتی روغن باید تضمین کننده عمر طولانی توربوشارژر باشد.
- روغن گیربکس (Chery WCF-1): سیال CVT نقش کلیدی در انتقال گشتاور ایفا میکند. استفاده از سیالی که استاندارد Chery WCF-1 را نمی کند، می تواند به لغزش تسمه و خرابی زودهنگام گیربکس شود. با توجه به شرایط رانندگی گرم و ترافیکی، باید فواصل تعویض سیال و فیلترها را جدی گرفت.
- سیال ترمز (DOT 4): سیال ترمز به دلیل خاصیت جذب جذب (Hygroscopic)، باید بر اساس زمان تعویض شود (هر ۲ سال)، حتی اگر خودرو کم کار کرده باشد. استفاده از DOT 4 با کیفیت، نقطه جوش بالا و امنیت سیستم ترمز را تضمین میکند.
- سیستم فرمان: مدرن بودن سیستم فرمان برقی (EPS) بدین معناست که نیازی به روغن هیدرولیک فرمان نیست. تنها روانکار مورد نیاز، گریس تخصصی NLGI 2 EP برای قطعات مکانیکی است.
چرا سیال را با مشخصات دقیق از قیمت انتخاب کنید؟
انتخاب سیالات در یک خودروی کامپیوتری به فناوری های فشرده، یک تصمیم اقتصادی-فنی بلندمدت است. روغن نامناسب TGDI میتواند در موتور سایش بیش از زنجیر تایم، تجمع رسوب در توربوشارژر و حتی پدیدههای طبیعی LSPI شود. در مورد گیربکس CVT، سیال نامناسب میتواند قادر به گشتاور را کاهش دهد و منجر به کاهش کامل گیربکس شود.
هزینه جایگزینی یا تعمیر این اجزای حیاتی (مانند توربوشارژر یا گیربکس CVT) معمولاً بین ۲۰ تا ۱۰۰ برابر مصرف خرید در خرید یک روغن ارزانتر یا غیر استاندارد است. بنابراین، نگهداری پیشگیرانه از طریق انتخاب سیالات با کیفیت بالاتر و مشخصات فنی دقیق، مقرون به صرفهترین و هوشمندانهترین استراتژی برای مالکان MVM X22 پرو است.
فروشگاه سیال پیش ایرانیان به عنوان مرجع تخصصی خودروهای مدرن، متعهد به ارائه محصولاتی است که منطبق بر دقیق ترین استانداردهای بین المللی API، ACEA، و مشخصات OEM مانند Chery WCF-1 و API SP برای موتورهای توربوشارژ هستند. ما با توجه به کیفیت فنی و کارایی، مطمئن هستیم که تمام نیازهای خودروهای تخصصی شما، از روغن موتورهای ضد LSPI گرفته شده تا سیالات گیربکس CVT و روغن ترمزهای با نقطه جوش بالا، به صورت کامل و قابل اعتماد میشود و طول عمر و عملکرد خودروی شما را تضمین میکند.












