x33 اتوماتیک

نگهداری صحیح سیالات مصرفی در هر خودرویی، به‌ویژه در مدل‌هایی که از سامانه‌های پیشرفته انتقال قدرت استفاده می‌کنند، نه تنها به حفظ عملکرد بهینه کمک می‌کند، بلکه تضمین‌کننده طول عمر قطعات و جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه است. خودرو MVM X33 اتوماتیک که در نسل‌های مختلف خود (از جمله X33، X33S، و X33 کراس) توسط شرکت مدیران خودرو در بازار ایران عرضه شده است، عمدتاً مجهز به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۰ لیتری (کد SQR484F) است. اگرچه این پیشرانه از نظر طراحی مکانیکی تا حد زیادی ثابت باقی مانده است، اما تغییرات عمده‌ای در نوع گیربکس‌های اتوماتیک مورد استفاده رخ داده که مدیریت سیالات آن را پیچیده می‌سازد.   

سامانه‌های روانکاری (تریبولوژی) و انتقال حرارت، خط مقدم محافظت از موتور و گیربکس هستند. انتخاب نادرست یک سیال، یا نادیده‌گرفتن فواصل زمانی تعویض، می‌تواند منجر به شکست لایه روغن، افزایش اصطکاک، تشکیل رسوب، و در نتیجه، استهلاک سریع قطعات حیاتی شود. این گزارش بر مبنای تحلیل فنی و استانداردهای جهانی، به ارائه دقیق مشخصات سیالات مورد نیاز و الزامات نگهداری برای این مدل خودرو می‌پردازد.

معرفی ساختار پیشرانه و گیربکس X33 اتوماتیک (2.0L و CVT/AT)

شناسایی دقیق زیرمدل‌های X33 اتوماتیک برای تعیین استاندارد سیالات امری حیاتی است. نسل‌های مختلف این خودرو با دو نوع گیربکس اتوماتیک اصلی به بازار عرضه شده‌اند که الزامات تریبولوژیکی کاملاً متفاوتی دارند:

۱. گیربکس اتوماتیک سنتی (AT): در مدل‌های قدیمی‌تر و برخی مدل‌های جدیدتر (مانند X33S 5AT) از گیربکس‌های اتوماتیک سنتی دارای مبدل گشتاور (Torque Converter) با ۵ دنده استفاده شده است.   

۲. گیربکس متغیر پیوسته (CVT): در مدل‌های جدیدتر و فیس‌لیفت شده (مانند X33S و X33 Cross) از گیربکس‌های CVT با ضرایب متغیر پیوسته (اغلب با ۷ سرعت مجازی) استفاده می‌شود. این گیربکس‌ها ساختار مکانیکی متفاوتی داشته و به دلیل انتقال قدرت توسط تسمه فلزی و پولی‌ها، به سیالات بسیار تخصصی نیاز دارند.   

بزرگترین خطر فنی که مالکان X33 اتوماتیک با آن مواجه هستند، عدم توجه به این تفاوت دقیق در مدل گیربکس است. روغن مورد نیاز برای گیربکس‌های CVT (که به نام CVTF شناخته می‌شود) و روغن مورد نیاز برای گیربکس‌های AT (که به نام ATF شناخته می‌شود) از نظر شیمیایی و ویژگی‌های اصطکاک کاملاً با یکدیگر متفاوت‌اند. گیربکس‌های CVT به دلیل حساسیت بالا به ضریب اصطکاک سیال، در صورت استفاده از ATF، دچار لغزش تسمه می‌شوند که این امر به سایش فاجعه‌بار و از کار افتادن سیستم منجر می‌شود. بنابراین، تشخیص نوع گیربکس پیش از هرگونه تعویض سیال، یک الزام فنی مطلق است.   

انتخاب روغن موتور مناسب برای X33 اتوماتیک نقش مستقیمی در حفظ قدرت، کاهش آلایندگی و پایداری حرارتی موتور ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی دارد. در بحث راهنمای خرید روغن موتور، باید بر دو مشخصه اصلی یعنی سطح کیفیت (API) و گرید ویسکوزیته (SAE) تمرکز کرد.

انتخاب روغن موتور مناسب برای X33 اتوماتیک: سطح کیفیت و ویسکوزیته

مشخصات استاندارد کیفیت (API/ACEA)

سازنده خودرو برای موتورهای ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی X33، استفاده از روغن موتورهایی با سطح کیفی API SM یا API SN را توصیه کرده است.   

استاندارد API (مؤسسه نفت آمریکا) نشان‌دهنده توانایی روغن در محافظت از موتور در برابر اکسیداسیون، پایداری در برابر دمای بالا، کنترل رسوبات (لجن و لاک)، و محافظت از سیستم‌های کنترل آلایندگی است. سطح SN (و سطوح جدیدتر نظیر SP) نسبت به SM، مقاومت بیشتری در برابر تشکیل لجن، محافظت بهبودیافته در برابر فرسایش و پایداری حرارتی و اکسیداسیون بالاتری ارائه می‌دهد. با توجه به پیشرفت‌های شیمیایی صورت گرفته، استفاده از سطوح کیفی بالاتر از SN (در صورت موجود بودن) می‌تواند عملکرد موتور را در طولانی‌مدت تضمین کند.   

مشخصات استاندارد ویسکوزیته (SAE)

درجه گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور، که توسط استاندارد SAE (انجمن مهندسین خودرو) مشخص می‌شود، نشان‌دهنده مقاومت روغن در برابر جاری شدن در دماهای مختلف است. دو گرید اصلی برای X33 اتوماتیک مجاز هستند:

  1. SAE 10W-40: این گرید، گرانروی عمومی و رایج پیشنهادی است که برای اکثر شرایط آب و هوایی معمولی و گرم‌تر ایران مناسب تلقی می‌شود.   
  2. SAE 5W-40: این گرید، یک انتخاب فنی بهتر برای مناطق بسیار سردسیر و همچنین شرایط رانندگی شهری سخت با استارت‌های مکرر است. سازنده همچنین استفاده از ۵W-۴۰ را برای بهبود شتاب موتور و کمک به کاهش مصرف سوخت توصیه کرده است.   

تحلیل فنی نشان می‌دهد که عدد اول در این گریدها (مانند 5W) به ویسکوزیته روغن در لحظه استارت سرد اشاره دارد. از آنجایی که بیشترین میزان فرسایش موتور در لحظه استارت رخ می‌دهد، روغنی با ویسکوزیته پایین‌تر در این دما (مانند 5W)، سریع‌تر به قطعات می‌رسد و حفاظت بهتری ایجاد می‌کند. بنابراین، برای دستیابی به حداکثر محافظت و عملکرد بهینه، گرید    

5W-40 تمام سنتتیک، بهترین روغن موتور برای X33 اتوماتیک محسوب می‌شود.

ظرفیت کارتر و فاصله‌ی زمانی تعویض

حجم روغن موتور مورد نیاز برای موتور ۲.۰ لیتری X33 اتوماتیک (در مدل‌هایی با موتور ACTECO) برابر با ۵.۰ لیتر در صورت تعویض فیلتر روغن است. در صورت عدم تعویض فیلتر، این میزان به ۴.۵ لیتر کاهش می‌یابد.   

زمان تعویض روغن موتور استاندارد برای این خودرو بین ۶,۰۰۰ تا ۸,۰۰۰ کیلومتر ذکر شده است. با این حال، باید در نظر داشت که شرایط رانندگی غالب در شهرهای ایران (ترافیک متناوب، دمای بالا، رطوبت و گردوغبار شدید) به عنوان شرایط سخت کاری طبقه‌بندی می‌شود. در چنین شرایطی، توصیه می‌شود فاصله تعویض به سمت بازه ۵,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰ کیلومتر یا حداکثر ۶ ماه کاهش یابد تا از شکست حرارتی زودهنگام روغن جلوگیری شود. لازم به ذکر است که فیلتر روغن و فیلتر هوا باید در هر سرویس دوره‌ای همراه با روغن موتور تعویض شوند.   

راهنمای خرید روغن موتور: تفاوت روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک

در بحث مقایسه انواع روغن موتور، تفاوت اصلی در نوع روغن پایه (Base Oil) است که بخش اعظم ترکیب روغن را تشکیل می‌دهد.   

ماهیت شیمیایی روغن‌های سنتتیک و نیمه سنتتیک

  1. روغن موتور تمام سنتتیک (Fully Synthetic): این روغن‌ها از طریق فرآیندهای شیمیایی کنترل‌شده و نه صرفاً از تصفیه نفت خام، تولید می‌شوند. روغن‌های پایه سنتزی (اغلب گروه III، IV یا V) ساختار مولکولی بسیار یکنواخت و پایداری دارند.   
  2. روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi-Synthetic): این نوع روغن ترکیبی از روغن پایه معدنی تصفیه‌شده و مقداری روغن پایه سنتتیک است. این ترکیب عملکرد بهتری نسبت به روغن‌های معدنی خالص فراهم می‌کند، اما خواص حرارتی و طول عمر روغن‌های تمام سنتتیک را ندارد.   

مزایای فنی روغن سنتتیک

استفاده از روغن‌های سنتتیک در موتور X33، مزایای فنی قابل توجهی به همراه دارد:

  • پایداری حرارتی بالا: روغن‌های سنتتیک در دماهای بسیار بالا (که در ترافیک شهری یا عملکرد سنگین موتور رخ می‌دهد) کمتر اکسیده شده و کمتر رسوب تشکیل می‌دهند. این پایداری به حفظ ویسکوزیته روغن و ضخامت لایه روانکاری در سخت‌ترین شرایط کمک می‌کند.   
  • عملکرد بهتر در استارت سرد: در دماهای پایین، روغن‌های سنتتیک سیالیت خود را بهتر حفظ می‌کنند (خصوصاً در گرید 5W) که باعث روانکاری سریع‌تر در لحظه استارت و کاهش سایش بحرانی می‌شود.   
  • طول عمر و حفظ خواص: به دلیل خلوص مولکولی بالا، روغن‌های سنتتیک مدت زمان طولانی‌تری خواص خود (از جمله پایداری در برابر برش و پایداری افزودنی‌ها) را حفظ کرده و فاصله تعویض طولانی‌تری را پشتیبانی می‌کنند.

با توجه به این ویژگی‌ها، برای دستیابی به حداکثر حفاظت و کارایی، انتخاب روغن موتور مناسب برای X33 اتوماتیک باید بر روغن‌های تمام سنتتیک تمرکز کند، به ویژه در مدل‌هایی که کارکرد بالایی دارند یا دائماً در شرایط سخت ترافیکی قرار دارند.   

بررسی منشأ روغن (روغن موتور ایرانی یا خارجی برای X33 اتوماتیک)

کیفیت روغن موتور صرفاً به منشأ جغرافیایی آن وابسته نیست، بلکه تابعی از کیفیت روغن پایه مورد استفاده (به ویژه روغن پایه گروه III یا IV) و بسته‌افزودنی‌های شیمیایی است. برای دستیابی به سطوح کیفی API SN و گرید ویسکوزیته‌های مدرن (مانند 5W-40)، نیاز به فرمولاسیون سنتتیک یا نیمه سنتتیک با پایداری بالا است. معیار انتخاب باید اعتبار تأییدیه‌های درج شده بر روی ظرف (API/ACEA) و اطمینان از اصالت سیال باشد. در واقع، بهترین معیار برای انتخاب  بهترین روغن موتور، تأییدیه فنی سازنده و نوع روغن پایه مورد استفاده است، فارغ از منشأ تولید.

سیستم انتقال قدرت اتوماتیک در MVM X33، به‌ویژه مدل‌های CVT، به لحاظ تریبولوژیکی بسیار حساس هستند و کوچکترین انحرافی در مشخصات سیال می‌تواند موجب خرابی‌های عمده شود.

تشخیص و مشخصات فنی سیال گیربکس‌های مختلف X33

همانطور که ذکر شد، MVM X33 اتوماتیک در نسل‌های مختلف با دو نوع گیربکس اصلی عرضه شده که هر کدام به سیال کاملاً متفاوتی نیاز دارند.

مدل‌های مجهز به گیربکس CVT

این گیربکس‌ها (Variable Continuously Transmission) با استفاده از تسمه فلزی و پولی‌های مخروطی، نسبت دنده را به صورت پیوسته تغییر می‌دهند.   

  • استاندارد کیفی CVTF: سیال مورد نیاز باید از نوع تخصصی CVTF باشد. این سیالات باید با استانداردهای OEM (مانند NISSAN NS-2 یا معادل آن) مطابقت داشته باشند.   
    • خواص تریبولوژیکی CVTF: روغن‌های CVTF دارای بسته‌های افزودنی اصلاح‌کننده اصطکاک (Friction Modifiers) هستند که برای ایجاد ضریب اصطکاک (CoF) بسیار دقیق بین تسمه و پولی‌ها حیاتی است. این ضریب اصطکاک بالا از لغزش (Slip) تسمه جلوگیری می‌کند، که لغزش در CVT منجر به حرارت بیش از حد و سایش سریع می‌شود.
  • ظرفیت کارتر: حجم مورد نیاز گیربکس‌های CVT معمولاً در حدود ۷.۸ تا ۸.۲ لیتر است. برای انجام فرآیند تعویض کامل (Flush)، توصیه می‌شود حدود ۸ لیتر سیال تهیه شود.   

مدل‌های مجهز به گیربکس AT 5 سرعته

این گیربکس‌ها (Automatic Transmission) از مجموعه‌ای از چرخ دنده‌ها و صفحات کلاچ مرطوب استفاده می‌کنند که توسط مبدل گشتاور کنترل می‌شوند.   

  • استاندارد کیفی ATF: سیال مورد نیاز برای این مدل‌ها باید از نوع ATF (Automatic Transmission Fluid) باشد و با استانداردهای تخصصی SP-III یا SP-IV مطابقت داشته باشد.   
    • تفاوت با CVTF: اگرچه هر دو ATF نامیده می‌شوند، اما روغن‌های SP-III/IV برای انتقال قدرت از طریق مبدل گشتاور و روانکاری مجموعه‌های دنده سیاره‌ای طراحی شده‌اند و خواص اصطکاکی متفاوتی نسبت به CVTF دارند.
  • ظرفیت کارتر: حجم سیال این گیربکس نیز در حدود ۸ لیتر است.   

اهمیت روش تعویض کامل (Flush) و زمان تعویض روغن گیربکس

به دلیل ماهیت عملکردی و پیچیدگی ساختاری گیربکس‌های اتوماتیک، رعایت دقیق زمان تعویض و روش اجرای آن بسیار حیاتی است.

  • زمان تعویض استاندارد: زمان تعویض روغن گیربکس (چه CVT و چه AT) به صورت استاندارد در بازه‌های ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر توصیه می‌شود. در شرایط رانندگی سخت یا دمای بالای محیط، نزدیک شدن به بازه ۴۰,۰۰۰ کیلومتر برای جلوگیری از شکست حرارتی سیال، امری ضروری است.   
  • روش تعویض سیال: برخلاف تعویض روغن موتور، تنها بخشی از سیال گیربکس (حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد) از طریق تخلیه کارتل خارج می‌شود. بخش عمده‌ای از روغن کهنه و آلودگی‌ها در مبدل گشتاور و مجاری داخلی باقی می‌ماند. بنابراین، تعویض روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک (خصوصاً CVT) باید با استفاده از دستگاه تمام اتوماتیک (Flush Machine) صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که تمام سیال کهنه و رسوبات مضر از سیستم پاک شده‌اند.   
  • فیلتر (صافی) گیربکس: در گیربکس‌های اتوماتیک (مانند مدل‌های ۵AT و برخی CVTها)، تعویض فیلتر روغن گیربکس نیز در هر بار تعویض سیال توصیه می‌شود تا کارایی سیستم فیلتراسیون حفظ شود.   

استهلاک حرارتی و پایداری روغن در CVT

گیربکس‌های CVT به طور ذاتی در دماهای بالاتری نسبت به گیربکس‌های AT سنتی کار می‌کنند. این دمای بالای عملکرد، منجر به تسریع در فرآیند اکسیداسیون و شکست مولکولی سیال CVTF می‌شود. اگر روغن CVTF در اثر حرارت خواص خود را از دست دهد، افزودنی‌های اصلاح‌کننده اصطکاک (که برای جلوگیری از لغزش تسمه حیاتی هستند) از بین می‌روند. این امر باعث می‌شود که گیربکس در معرض سایش شدید قرار گیرد. به همین دلیل، تأکید بر استفاده از سیالات فول سنتتیک CVTF و رعایت دقیق بازه ۴۰,۰۰۰ کیلومتر در مناطق گرمسیر یا پرترافیک، یک پروتکل محافظتی بسیار مهم است.   

حفظ عملکرد سیستم‌های ایمنی و خنک‌کننده خودرو به اندازه موتور و گیربکس اهمیت دارد. سیالاتی که در این بخش‌ها استفاده می‌شوند، دارای مشخصات شیمیایی کاملاً متفاوتی هستند.

سیال هیدرولیک فرمان: استانداردها و الزامات نگهداری

شناسایی نوع سیستم فرمان در MVM X33 قبل از خرید روغن هیدرولیک ضروری است.

  • فرمان کمکی برقی (EPS): بسیاری از مدل‌های جدیدتر (مانند X33S 5AT) مجهز به سیستم فرمان کمکی برقی هستند. در این سیستم‌ها، پمپی برای سیال هیدرولیک وجود ندارد و در نتیجه    نیازی به روغن هیدرولیک فرمان نیست.   
  • فرمان هیدرولیک سنتی: در مدل‌های قدیمی‌تر و برخی نسل‌های میانی X33، سیستم فرمان هیدرولیک استفاده شده است. سیال مورد نیاز برای این سیستم‌ها معمولاً از نوع ATF (Automatic Transmission Fluid) با استاندارد DEXRON III است.   

ظرفیت و زمان تعویض: حجم سیال هیدرولیک فرمان مورد نیاز در صورت وجود سیستم هیدرولیک، حدود ۱ لیتر است. زمان تعویض این سیال در بازه‌های ۵۰,۰۰۰ کیلومتر یا ۲ سال توصیه می‌شود تا از خرابی پمپ و سفت شدن فرمان جلوگیری شود.   

مشخصات فنی روغن ترمز: گرید DOT و نقاط جوش استاندارد

سیستم ترمز X33 اتوماتیک نیاز به سیالی دارد که بتواند دماهای بالا را بدون جوش آمدن تحمل کند.

  • استاندارد کیفی: برای سیستم ترمز این خودرو، استفاده از روغن ترمز با استاندارد DOT-4 ضروری است. این سیالات بر پایه شیمیایی گلیکول اتر (Glycol Ether) هستند.   
  • اهمیت نقطه جوش: مهم‌ترین خاصیت روغن ترمز، مقاومت آن در برابر جوش آمدن است.
    • استاندارد DOT-4 تضمین می‌کند که نقطه جوش خشک (زمانی که سیال نو است) حداقل ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد.
    • نقطه جوش مرطوب (زمانی که سیال رطوبت جذب کرده است) نیز باید حداقل ۱۵۵ درجه سانتی‌گراد باشد.

دلیل تعویض دوره‌ای روغن ترمز

روغن ترمز ماهیت هیگروسکوپیک (جاذب رطوبت) دارد. رطوبت محیط به تدریج از طریق شیلنگ‌ها و منافذ جذب سیال می‌شود. جذب رطوبت باعث کاهش شدید نقطه جوش سیال می‌شود. اگر نقطه جوش به حد بحرانی پایین بیاید، هنگام ترمزگیری شدید، رطوبت داخل سیال تبدیل به بخار می‌شود (پدیده Vapor Lock) و فشار هیدرولیکی سیستم از بین رفته، منجر به از دست رفتن نیروی ترمز می‌شود.

زمان تعویض: به دلیل جذب رطوبت و کاهش پایداری حرارتی، تعویض روغن ترمز باید در بازه‌های حداکثر ۲ سال یا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر صورت پذیرد، حتی اگر سطح آن در مخزن مناسب باشد. ظرفیت مورد نیاز برای تعویض کامل سیستم حدود  ۱ لیتر است.   

سیستم خنک‌کاری موتور ۲.۰ لیتری X33 برای حفظ دمای بهینه کاری نیازمند مایع خنک‌کننده‌ای با قابلیت ضدجوش، ضدیخ و ضدخوردگی است.

  • حجم و استاندارد: ظرفیت کل سیستم خنک‌کننده X33 حدود ۷.۵ لیتر است. سازنده توصیه کرده است که مایع خنک‌کننده باید دارای ماده افزودنی   GII یا معادل آن باشد.   
  • فناوری OAT و IAT: امروزه ضدیخ‌ها عمدتاً بر اساس دو فناوری اصلی ساخته می‌شوند:
    1. IAT (Inorganic Acid Technology): فناوری‌های قدیمی‌تر که از سیلیکات‌ها و فسفات‌ها استفاده می‌کنند. این مواد سریع‌تر مصرف می‌شوند و نیاز به تعویض زودتر دارند.
    2. OAT (Organic Acid Technology): این ضدیخ‌ها (مانند استانداردهای G12 یا G12+) دارای عمر طولانی (Long Life Coolant) هستند و به دلیل محافظت پایدارتر از قطعات آلومینیومی موتور، برای خودروهای مدرن توصیه می‌شوند.   
  • غلظت و نسبت ترکیب: ترکیب ضدیخ با آب مقطر باید به نسبت ۵۰ درصد ضدیخ به ۵۰ درصد آب مقطر باشد. این نسبت ترکیب، حداکثر حفاظت در برابر یخ‌زدگی و بالاترین نقطه جوش (حدود ۱۲۶ درجه سانتی‌گراد در سیستم تحت فشار) را فراهم می‌کند.
  • فاصله زمانی تعویض: ضدیخ‌های OAT تا ۵ سال یا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر عمر دارند، در حالی که مایعات GII یا IAT ممکن است نیاز به تعویض در بازه ۳ سال یا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر داشته باشند.   

ریسک اختلاط فناوری‌ها

اختلاط ضدیخ‌های بر پایه OAT و IAT می‌تواند منجر به واکنش‌های شیمیایی نامطلوب و تشکیل ژل یا رسوب در رادیاتور و مجاری موتور شود. این رسوبات توانایی انتقال حرارت را کاهش داده و می‌تواند به داغ کردن موتور منجر شود. بنابراین، باید همواره از سیال خنک‌کننده با یک فناوری ثابت و رنگ مشابه استفاده کرد و از ترکیب تصادفی آن‌ها جداً خودداری نمود.

گریس‌ها روانکارهای نیمه‌جامدی هستند که برای قطعاتی که نیاز به روانکاری دوره‌ای دارند و یا تحت فشار و ضربه شدید کار می‌کنند، ضروری است. این قطعات شامل اتصالات توپی، پلوس‌ها (CV Joints)، و برخی بلبرینگ‌های شاسی هستند.   

گریس پلوس و اتصالات توپی (CV Joints): استاندارد EP و گرید NLGI 2

پلوس‌ها در سیستم دیفرانسیل جلو X33 تحت بارهای بسیار شدید و نیروهای برشی بالا کار می‌کنند. برای محافظت از این قطعات، گریس باید دارای مقاومت مکانیکی و حرارتی فوق‌العاده‌ای باشد.

  • استاندارد EP (Extreme Pressure): گریس مورد استفاده برای پلوس‌ها و سایر اتصالات تحت بار سنگین، باید حتماً دارای افزودنی‌های تحمل فشار بالا (EP) باشد. این افزودنی‌ها (مانند مولیبدن دی‌سولفید یا گرافیت میکرونی) یک لایه محافظ شیمیایی ایجاد می‌کنند که از تماس مستقیم فلز با فلز در شرایط حداکثر گشتاور و ضربه جلوگیری می‌کند.   
  • گرید قوام NLGI: گریس‌ها بر اساس قوام و غلظت توسط استاندارد NLGI (National Lubricating Grease Institute) درجه‌بندی می‌شوند. گرید استاندارد برای روانکاری قطعات شاسی و پلوس در خودروهای سواری، معمولاً NLGI 2 است. این گرید قوامی مشابه کره دارد، پایداری ساختاری خوبی داشته و از نشت آن از داخل گردگیرها جلوگیری می‌شود.   
  • پایه صابونی: گریس‌های پلوس معمولاً از پایه صابونی کمپلکس (مانند کلسیم کمپلکس) ساخته می‌شوند که مقاومت عالی در برابر شستشو با آب و پایداری حرارتی بالایی را فراهم می‌سازد.   

اهمیت گریس در طول عمر پلوس و گردگیرها

بسیاری از خرابی‌های پلوس در X33 ناشی از ورود آلودگی یا از دست دادن گریس است که اغلب به دلیل پارگی یا فرسایش گردگیرهای لاستیکی رخ می‌دهد. گریس مورد استفاده نه تنها باید استانداردهای تحمل فشار را داشته باشد، بلکه باید با مواد سازنده گردگیرها سازگاری شیمیایی داشته باشد. گریس نامناسب می‌تواند به مواد لاستیکی یا پلیمری گردگیر آسیب رسانده و باعث خشک شدن و ترک خوردن آن‌ها شود، در نتیجه آب و گردوغبار به داخل مفصل پلوس راه یافته و سایش فاجعه‌بار را رقم می‌زند.   

الزامات گریس بلبرینگ‌ها و نقاط حساس شاسی

سایر نقاط روانکاری موضعی شامل:

  • بلبرینگ چرخ‌ها و یاتاقان‌ها: برای یاتاقان‌های موتور، دینام و پمپ آب، گریس‌هایی با پایداری حرارتی بالا و گرید NLGI 2، اغلب بر پایه لیتیوم کمپلکس، توصیه می‌شوند.   
  • نقاط روانکاری شاسی: لولاهای درب، قفل صندوق عقب و کاپوت، و اتصالات توپی شاسی در مدل‌های قدیمی‌تر باید به صورت دوره‌ای با گریس مناسب (مانند گریس لیتیوم سفید) روانکاری شوند تا عملکرد روان و بدون سر و صدا حفظ شود.   

برای تسهیل در امر نگهداری فنی، در این بخش خلاصه‌ای از مشخصات فنی و بازه‌های تعویض سیالات اصلی MVM X33 اتوماتیک ارائه شده است.

جدول مرجع مشخصات فنی تمامی سیالات

MVM X33 Automatic Fluid Specifications

سیال مصرفی استاندارد کیفی (API/OEM) ویسکوزیته (SAE) ظرفیت استاندارد (تقریبی) فاصله تعویض (حداکثر)
روغن موتور API SN یا بالاتر (فول سنتتیک توصیه می‌شود) 5W-40 یا 10W-40 5.0 لیتر (با فیلتر) 6,000 تا 8,000 کیلومتر / 6 ماه    

روغن گیربکس CVT CVTF (NS-2/NS-3 یا معادل) - 7.8 تا 8.2 لیتر 40,000 تا 60,000 کیلومتر / 3 سال    

روغن گیربکس AT (5 سرعته) ATF SP-III یا SP-IV - حدود 8 لیتر 40,000 تا 60,000 کیلومتر / 3 سال    

روغن ترمز DOT-4 (سنتتیک) - 1 لیتر 40,000 کیلومتر / 2 سال    

مایع خنک‌کننده GII یا OAT (غلظت ۵۰%) - 7.5 لیتر 60,000 تا 100,000 کیلومتر / 3 تا 5 سال    

سیال هیدرولیک فرمان ATF DEXRON III (در صورت وجود سیستم هیدرولیک) - 1 لیتر 50,000 کیلومتر / 2 سال    

گریس پلوس/شاسی NLGI 2 و EP (Extreme Pressure) - بر اساس نیاز بازرسی دوره‌ای (سالانه)    

نگهداری دقیق فیلترها و سرویس‌های تکمیلی

حفظ کارایی سیستم‌های فیلتراسیون به اندازه کیفیت سیالات اهمیت دارد. فیلترها وظیفه حذف ذرات و آلاینده‌هایی را بر عهده دارند که در صورت تجمع می‌توانند به قطعات مکانیکی آسیب برسانند.

  • فیلتر سوخت: برای جلوگیری از آسیب به انژکتورها و سیستم سوخت‌رسانی، فیلتر بنزین در X33 اتوماتیک باید در بازه‌های حدود ۳۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد.   
  • فیلتر هوا و کابین: فیلتر هوای ورودی موتور و فیلتر هوای کابین باید در هر سرویس دوره‌ای روغن موتور (۶,۰۰۰ تا ۸,۰۰۰ کیلومتر) تعویض شوند تا عملکرد سیستم تنفس موتور و کیفیت هوای داخل کابین حفظ شود.   
  • بازرسی منظم سطح سیالات: بررسی منظم و هفتگی سطح روغن موتور و روغن گیربکس (در صورت وجود گیج) در فواصل بین سرویس‌های دوره‌ای، برای تشخیص نشت یا مصرف بیش از حد سیال و جلوگیری از کارکرد خودرو در حالت کمبود سیال، ضروری است.   

جمع‌بندی و توصیه‌های کلی برای مالکان X33 اتوماتیک

نگهداری فنی خودرو MVM X33 اتوماتیک، به دلیل تنوع سیستم‌های انتقال قدرت (CVT در مقابل AT) و نیاز به سیالات تخصصی، نیازمند دقت و آگاهی فنی بالایی است.

استراتژی نگهداری فنی و اقتصادی

استراتژی نگهداری باید بر پیشگیری از استهلاک متمرکز باشد. رعایت چند اصل کلیدی، می‌تواند عمر مفید تمامی اجزای حیاتی خودرو را به شکل قابل توجهی افزایش دهد:

  • اولویت‌بندی نوع گیربکس: حیاتی‌ترین موضوع، شناسایی دقیق مدل گیربکس (CVT یا AT) و استفاده اکید از سیال منطبق با استاندارد OEM (مانند CVTF NS-2 برای CVT و ATF SP-III/IV برای AT) است. هرگونه اشتباه در این زمینه، منجر به سایش سریع و تخریب گیربکس خواهد شد.
  • ارتقاء به سینتتیک: با در نظر گرفتن شرایط سخت کاری در ایران، ارتقاء انتخاب روغن موتور مناسب برای X33 اتوماتیک به نوع تمام سنتتیک (5W-40 API SN) نسبت به نیمه سنتتیک، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. روغن سنتتیک، پایداری حرارتی لازم برای مقابله با دمای بالای موتور و طول عمر بالاتر را فراهم می‌کند.   
  • پایش روغن ترمز: تعویض روغن ترمز هر دو سال یکبار، حتی در صورت عدم کاهش سطح، یک پروتکل ایمنی غیرقابل چشم‌پ‌پوشی است تا از کاهش نقطه جوش و شکست هیدرولیکی سیستم جلوگیری شود.
  • لزوم عدم اختلاط: هرگز نباید سیالات با استانداردهای متفاوت را با هم مخلوط کرد (مانند اختلاط CVTF و ATF، یا ضدیخ OAT و IAT)، زیرا این امر منجر به تخریب خواص شیمیایی و فیزیکی سیال و آسیب‌های مکانیکی می‌شود.

در نهایت، تأمین و نگهداری سیالات خودرو MVM X33 اتوماتیک، نه تنها یک اقدام روتین، بلکه یک سرمایه‌گذاری حیاتی برای تضمین عملکرد، ایمنی و طول عمر این کراس‌اوور است. دقت در انتخاب استاندارد‌های API/SAE و رعایت دقیق بازه‌های سرویس، از الزامات اصلی مالکیت این خودرو محسوب می‌شود.

تأکید می‌شود که حساسیت فنی خودرو MVM X33 اتوماتیک (خصوصاً گیربکس CVT) مستلزم استفاده از سیالاتی با مشخصات فنی دقیق و تضمین اصالت کالاست. برای اطمینان از خرید محصولاتی که گواهینامه‌های استاندارد API، SAE و یا OEM مربوطه را دارا هستند و خواص شیمیایی و فیزیکی آن‌ها منطبق با الزامات سازنده است

مایع ترمز

روغن ترمز زرد میاصیص

Miasis Yellow Brake Fluid – DOT مناسب برای تمامی خودروها | بسته عمده اقتصادی اگر به‌دنبال یک روغن ترمز با

روغن ترمز التیما زرد

روغن ترمز آلتیما – ساخت لیا شیمی تحت لیسانس کانادا روغن ترمز آلتیما یکی از محصولات باکیفیت شرکت لیا شیمی

روغن ترمز زرد DOT3 سولدان

مایع ترمز و کلاچ DOT3 سولدان، یکی از محصولات باکیفیت ارائه‌شده توسط شرکت سیال پیشرو ایرانیان است که با فرمولاسیونی

روغن ترمز آبی DOT4 سولدان

مایع ترمز و کلاچ DOT4 سولدان، عرضه‌شده توسط شرکت سیال پیشرو ایرانیان، ترکیبی از مواد شیمیایی آلی با پایه غیرنفتی

مایع ترمز سپهر DOT3 – حجم 250 میلی‌لیتر | فومن شیمی

مایع ترمز سپهر DOT3 از تولیدات باکیفیت برند فومن شیمی بوده و با استفاده از ترکیبی از مواد اولیه داخلی

مایع ترمز سپند DOT4 – حجم 250 میلی‌لیتر | فومن شیمی

مایع ترمز سپند DOT4 محصولی از برند معتبر فومن شیمی است که با استفاده از بهترین مواد اولیه وارداتی تولید

روغن ترمز خودرو جبال شیمی مدل آریا DOT4 حجم 250 میلی لیتر

روغن ترمز سیالی است که وظیفه انتقال فشار از پمپ ترمز به بوستر و لنت ترمز را انجام می‌دهد. این

روغن موتور

روغن موتور پرتکس 10W-40 3.5 لیتری – SL

روغن موتور پرتکس 10W-40 با سطح کیفی API SL/CF، یک روغن نیمه‌سینتتیک با عملکرد بالا است که برای انواع موتورهای

روغن موتور 4 لیتری نیمه سنتتیک 10W-40 وینتون SL

مدل: Winton 16000 SILVERسطح کیفیت: API SL/CFنوع بسته‌بندی: ۴ لیتری (کارتن ۵ عددی)دسته‌بندی: روغن موتور نیمه سنتتیک مناسب خودروهای بنزینی

روغن موتور فول سنتتیک 10W-40 وینتون SILVER -1 لیتری

مدل: Winton 16000 Silverسطح کیفیت: API SL/CFنوع بسته‌بندی: بطری ۱ لیتری (کارتن ۱۶ عددی)دسته‌بندی: روغن موتور بنزینی و دیزلی سبک

روغن موتور پرتکس 5W40 SN

روغن موتور SN 5W40 پرتکس از نوع تمام‌سنتتیک و باکیفیت بالا است که بر پایه‌ی تکنولوژی پاک‌کنندگی پیشرفته (Cleaning Technology)

محصولات خودرویی

اسپری موتور شوی فیکس

عرضه‌شده توسط شرکت سیال پیشرو ایرانیان اسپری موتور شوی فیکس با فرمولاسیون منحصربه‌فرد خود، یک محصول قدرتمند برای پاک‌سازی حرفه‌ای

اسپری اکتان پلاس فیکس 300 میلی‌لیتر

عرضه‌شده توسط شرکت سیال پیشرو ایرانیان اکتان پلاس فیکس یک افزودنی سوخت قدرتمند با فرمولاسیون پیشرفته آلمانی است که با

اسپری اکتان بوستر فیکس 300 میلی‌لیتر

ارائه‌شده توسط شرکت سیال پیشرو ایرانیان اکتان بوستر فیکس با فرمولاسیون پیشرفته آلمانی و استفاده از بهترین مواد اولیه، یکی

اسپری داشبورد فیکس 300 میلی‌لیتر

عرضه‌شده توسط شرکت سیال پیشرو ایرانیان اسپری داشبورد فیکس با فرمولاسیون پیشرفته و عملکرد چندمنظوره، راه‌حلی مؤثر برای پاک‌سازی، نرم‌کنندگی

اسپری انژکتور شوی فیکس 450 میلی‌لیتر

اسپری انژکتور شوی فیکس با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و مطابق با استانداردهای جهانی، یک راه‌حل مؤثر برای پاک‌سازی سیستم

اسپری اکتان بوستر کاسپین

اکتان بوستر کاسپین با فرمولاسیون پیشرفته، طراحی شده برای افزایش عدد اکتان بنزین تا ۳۰ واحد (معادل ۳ اکتان)، گزینه‌ای

اسپری شیشه‌شوی و ضد بخار کاسپین – حجم یک لیتری

اسپری شیشه‌شوی و ضد بخار کاسپین با فرمولاسیون ویژه و رایحه‌ای دلپذیر، انتخابی ایده‌آل برای تمیز کردن سطوح شیشه‌ای داخل

اسپری پولیش داشبورد کاسپین – حجم 250 میلی‌لیتر

اسپری پولیش داشبورد کاسپین با فرمولاسیون پیشرفته و اثرگذاری طولانی‌مدت، انتخابی ایده‌آل برای مراقبت از داشبورد و سایر قطعات پلاستیکی

محلول پاک کننده شیشه خودرو استارک

کنسانتره افزودنی شستشوی شیشه جلو ماشین استارک برای خودرو ها محصولی است که به مایع شیشه شوی اضافه می شود

ضد یخ و آب رادیاتور

ضدیخ چهار لیتری ایرانول AF-G

ضدیخ ایرانول AF-G یکی از محصولات باکیفیت شرکت ایرانول است که بر پایه اتیلن گلیکول و با استفاده از مواد

ضدیخ یک لیتری ایرانول COOLMAX | رنگ قرمز

ضدیخ ایرانول COOLMAX یک سیال خنک‌کننده حرفه‌ای و همه‌کاره است که با بهره‌گیری از فناوری روز و ترکیبات آلی باکیفیت

ضد یخ خودرو فیروزگام حجم 1000 میلی لیتر

ضدیخ فیروزگام با فرمولاسیون قوی و ترکیب متعادل، گزینه‌ای مطمئن برای محافظت از موتور خودرو در برابر یخ‌زدگی، خوردگی، زنگ‌زدگی

ضدیخ سوپر چهار فصل کاسپین | یک لیتری

ضدیخ سوپر کاسپین یک محلول پیشرفته و غلیظ با پایه فناوری OAT است که با استاندارد ملی ایران ۳۳۸ فرموله

ضد یخ خودرو اولتیما مدل ULT حجم 1 لیتری

ضد یخ خودرو مدل ULTIMA مناسب خودروهای بنزینی و دیزلی است و در فصول سرد و گرم سال مورد استفاده